Followers

Monday, 31 December 2012

Karok

Ida dan Mas
Assalamualaikum

kalau nak di ikutkan cerita ini boleh dikatakan basi lah tapi nak juga tulis kat sini, ada hati lagi tu menulis dengan online sedangkan kesuntukkan masa nak pulun study untuk final exam hehehe. 

Ok berbalik pada tajuk utama masa Isnin 24/12/2012, Ida keluar dengan gegurls ida. Ida memang berhajat balik selayang nak pergi karok sebab dah lama gila tak menyumbang kan suara yang sumbang ini sambil itu nak melepaskan segala beban di otak dan bahu yang tak larat nak di pikul dah dan seperti biasa peneman ida untuk menyumbang suara untuk karok ialah Nadia, tapi suara nadia best tak sumbang macam ida :)

Seperti selalu kami akan menyusahkan gegurl comel kami Ain, kesian dia bukan dia yang nak karok tapi kitorang ajak dia juga untuk meluangkan masa bersama. Oleh kerana ain ada kereta dia lah yang bawa kita orang pergi tempat karok iaitu kat Selayang Mall.

Hah Mas pun ikut mulanya kata tak jadi, dan akhirnya mas ikut tapi kesian dia tak boleh join nyanyi sekali dengan kitorang sebab dia sakit tekak, tapi dapat juga lah dia nyanyi satu lagu walaupun separuh jalan je.

Ain je kami masih tak berpeluang dengar suara dia :)

Terima kasih banyak-banyak dekat korang sudi meluangkan masa dengan ida dan tolong ida buang segala beban dan tekanan sebelum nak final nie. Sesungguhnya Ida sayang korang semua sangat-sangat :)

Assalmualaikum

Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Wednesday, 12 December 2012

bahana tidak bijak dengan masa

Assalamualaikum.

Pengakuan berani daripada diriku yang tiada tahu mana mahu kumpulkan tenaga untuk hadapi minggu-minggu terakhir bergelar pelajar semester 2 Ijazah, ingin aku maklumkan pada semua tentang bahana tidak bijak dengan masa yang berputar selama 24 jam dalam kehidupan seharian kita.

Oleh kerana aku seorng pelajar yang selalu memang suka bermain endah tak endah sahaja sama itu masa yang aku nampak kecil jew daripada aku yang punya kuasa untuk buat dia jadi berguna aku sendiri sedang menanggung bahananya sekarang.

Bahananya aku punya mental dan fizikal tidak punya rehat yang cukup, tidur yang nyenyak, masa lapang yang aman, dan lain-lain, ini adalah kerana kuiz, assignment dan test yang melanda aku di minggu akhir ini membebankan bahu aku yang memang sudah terbeban dengan sikap sambil lewa dan malas aku terhadap perkara yang sepatutnya boleh dilunaskan dengan segera tanpa menyeksa diri sebegini rupa. hahahaha.

Itu namanya padan muka lah siapa suruh main-main sama itu masa yang nampak macam perkara kecil tetapi sesungguhnya masa memberikan impak yang besar dalam kehidupan kita.

Tengok aku sempat lagi membuang masa dengan merapu di blog..maaflah diri rasa lama tak menulis.

Nasihat aku jangan main-main sama masa dan urus masa anda dengan bijak dan jayanya.

Assalmualaikum.





Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Tuesday, 4 December 2012

Terkilan

Assalamualaikum semua.

Nak kongsi perasaan sedih, terkilan dan macam-macam lagi tetapi semua salah ini berpunca daripada ida juga tak boleh nak salahkan orang lain pula.

Ini semua salah kasut konvo habis spoil mood ida. Ida cuma terkilan gambar konvo ida berapa keping je ada lagi tambahan gambar atas pentas langsung tak ambil, konvo ini bukan boleh buat hari-hari kan. Degree punya ida tak tahu lagi perjalanan ida macam mana.

Serius seronok tengok orang semua ada peneman nak tolong tangkap gambar dan sudi ikut orang yang sakan berkonvo itu ke hulur dan ke hilir. Ida dengan kasut tercabut-cabut, salah ida juga pergi beli kasut tu lepas tu dengan sorang-sorang ye.

Hasilnya gambar ada berapa keping je walaupun gambar pre-konvo banyak tapi tak sama macam hari konvo yang sebenar perasaan dia.

Argh tak suka perasaan terkilan ini, letih lah macam ini. Walaupun tahu salah diri sendiri tapi ida rasa sedih juga. maaf ye ida memang teruk pun.

Harus mencari peneman yang sudi berada di sisi setiap masa. kalau ada.

Assalamualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Saturday, 24 November 2012

Peraturan manusia

Assalamualaikum

Di kala pagi buta 12:23 pagi, saat mata dan otak yang sudah keletihan dan menjerit meminta untuk berehat tetapi aku endahkan sahaja semua rungutan itu. Aku terus gagahkan diri dan jari-jemari aku bersemangat untuk menulis sesuatu, sesungguhnya aku rindu untuk  menulis di sini.

Eh malas lah cakap ayat poyossss yang berterabur tu, kita cakap ayat ringkas kan senang tak payah nak merumitkan otak lah. Sebenarnya niat di hati nak tulis benda ini pada hari yang terjadi peristiwa itu tetapi disebabkan tak mempunyai kesempatan ida tulis hari ini lah.

Ida agak sedih dan terkilan dengan peraturan manusia, seperti yang kita ketahui peraturan manusia memang akan ada kelemahan dan kekurangan juga dipengaruhi oleh hawa dan nafsu. Peraturan sebegini memang akan menimbulkan rasa tidak puas hati dan kemarahan.

Kalau dah ditetapkan begitu dan begini peraturannya kenapa mesti ada yang terkeluar daripada peraturan yang ditetapkan, kalau begitu di mana diletakkan peraturan yang dibuat itu dalam menilai sesuatu? Tolonglah nampak sangat tidak adilnya, Semua orang punya otak dan boleh fikir dia boleh tahu peraturan itu tidak adil dan juga tidak salah jika dia marah dan tidak puas hati kerana memang benar-sebenarnya apa yang dia rasakan itu.

Ida menangis atas peraturan yang sebegitu, mungkin orang lain akan rasa itu tangisan yang kosong tapi ida rasa itu tangisan yang ada makna. Mungkin bagi orang lain benda itu kecil tetapi bagi ida besar sangat perkara itu, jika tidak hati ida tidak akan sesuka hatinya nak terkilan dan menangis, buang masa dan air mata je kalau macam itu.

Kalau dah begitu peraturannya tolong lah jangan terkeluar dari landasannya, jika tak nak ada orang yang sakit dan terkilan kerana peraturan sebegitu dan juga tidak dapt merasai keadilan dalam peraturan tersebut.

Keadilan tidak ada. benci sebencinya sama itu peraturan

Assalamualaikum


Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Monday, 22 October 2012

Persoalan Matang

Assalamualaikum

kabus menebal di Puncak Alam ini membuatkan aku seringkali pergi ke tandas, Owh cuaca kenapa begitu engkau menduga aku tolong berhenti menjadi tempat yang begitu sejuk kerana sesungguhnya aku tak tahan sejuk.!! Eh eh eh sebenarnya bukan nak cerita pasal cuaca lah nak cerita pasal "Persoalan Matang"

Maaflah yew permulaan yang agak kurang menarik itu tolak ketepi ye sahaja jew nak bagi tahu korang macam mana Puncak Alam itu sebenarnya.

Ada satu makhluk yang tiba-tiba muncul kembali yang aku ingat tak mungkin akan muncul balik itu telah tiba-tiba mempersoalkan tentang kematangan aku.

Eh engkau siapa?!! ada garis pengukur ke tentang kematangan seseorang itu, kenapa mulut engkau begitu lancang mengatakan aku TIDAK MATANG. Sesuka hati engkau sahaja berbicara sebegitu.

Cukup matangkah diri engkau jika dengan secara tidak sopannya engkau terus mengatakan aku begitu dan begini. Eh tolong lah jangan bermain emosi dengan aku, aku tidak gemar orang menjadikan fikiran aku semakin kritikal kerana pemkiran aku sudah cukup kritikal dek kerana diri aku sendiri yang menjadikannya begitu tak perlu lah nak tambah-tambah.

Aku hanya berkata perkataan ini je "apa-apa lah" itu tidak membuktikan aku marah, orang gila jew yang akan cakap aku marah bila sebut perkataan itu. Kemudian engkau terus kata jadi matang. Eh aku sudah cukp matang tak payah engkau sibuk-sibuk nak mengajar aku bagaimana matang itu, kerana engkau sendiri tak faham apa itu erti matang.

Orang yang matang tak akan sesuka hati menuduh orang itu begitu dan begini. Bila berkata "apa-apa lah" tak semestinya orang itu marah tengok lah apa sebabnya kepada jawapan itu. Jangan hanya melihat pada jawapannya dan terus membuat kesimpulan tersendiri.

Eh aku penat lah. Biarlah aku hendak matang atau tidak engkau tak ada hak atas persoalan itu hanya diri aku sahaja yang berhak.

Aku memang begini dan akan terus begini, jika tak suka sila pergi jauh kenapa harus datang kembali. Mungkin aku yang menjadi puncanya engkau datang kembali, maaflah aku tidak berniat menganggu cuma memori itu datang.

Assalamualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Tuesday, 2 October 2012

Tolong Hentikan Stereotaip

Assalamualaikum

Hai semua saya pelajar yang berwawasan sangat kerja update blog jew, macam dah tak ada kerja lain nak buat dah. Eh ida bukan lah pemalas sangat kerja ada separuh dah selesai lagi separuh je nak selesaikan oleh kerana kelas tadi ada satu jew seterusnya kerja ida adalah tidur lah kan apa lagi.

Jangan lah salahkan ida salahkan mata yang mengantuk siapa suruh dia mengantuk jadi ida tidurkan diri je lah. Esok pun kelas satu juga itu pun tak pasti sama ada pensyarah akan memunculkan dirinya yang tak pernah muncul-muncul, rasa fedup lah pula, otak ini kosong tak ada ilmu tambahan pula dah minggu keberapa ini kalau lambat lagi mula kuliah pastinya akan jadi gila lah kami semua kerana berkejar-kejar nak habiskan bab dan kuiz serta test.

Rasanya melencong jauh dah ini, ok kita terus kepada perkara utama ya. Ida rasa nak mohon dan minta tolong sangat hentikan stereotaip anda semua terhadap orang kelantan, di sini ida nak cakap kami orang kelantan ada perasaan ada jiwa yang akan memberontak bila ada sahaja yang mengata tempat kelahiran kami hati kami menjadi panas dan kami rasa nak marah sahaja orang yang mengata perkara tersebut.

Tolonglah jadi manusia yang berfikiran lebih matang jangan hanya matang pada umur dan fizikal sahaja tolong matang pada pemikiran anda. Tak semestinya segelintir orang kelantan yang bawa sifat buruk itu menunjukkan semua orang kelantan adalah seperti itu, begitu jugalah dengan negeri yang lain. Semua negeri itu ada kelebihan dan kekurangan masing-masing jadi jangan pernah bersikap stereotaip.

Kita juga sebagai manusia memang ada sifat jahat dan baiknya, cuma kita kena tahu seimbang dan kawal sifat itu. Jadi tolong hentikan stereotaip terhadap orang kelantan saya sudah bosan dan muak mendengar orang mengata tempat kelahiran saya, adakah tempat anda begitu sempurna dan tak ada cacat celanya langsung, tipu sungguh kalau begitu yang anda katakan. Anda pendusta kepada diri sendiri.

Saya bangga menjadi anak kelantan.

Assalamualaikum





Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Wednesday, 26 September 2012

Bukan Tradisiku

Assalamualaikum

Entri ini insyallah seringkas yang mungkin kerana malam sudah lewat benar ini esok kelas pagi pula tu., terus ke matlamat utama entri ini ye.

Ada benda yang ida memang tak boleh nak suka dan tak akan suka, salah satunya tradisi pinjam meminjam barang ini, bukan nak kata kedekut tapi memang super tak suka dan tak suka sejak dari azali lagi ini bukan tradisi hidup ida.

Tipulah kalau ida kata ida tak ada pinjam barang orang ada jew tapi ada sebahagian barang kita memang tak suka ada orang lain pakai barang kita tak kan semua nak bagi orang kowt macam tu memang syok gila siapa jadi kawan dia semua benda boleh pakai orang tu punya je kita punya simpan buat koleksi je.

Ida nak katakan di sini bukan tradisi ida kalau bab pinjam meminjam ini tengok pada barangnya juga lah. Ada hati ada perasaan dan ada otak fikir lah sendiri.

Sebahagian barang-barang yang paling ida pantang dan tak suka orang pinjam ialah baju, seluar, dan tudung lah. Sebab bagi ida kalau baju dengan seluar itu hak milik kekal ida dan privasi ida. Fikir pakai otak lah kalau barang itu barang berharga kita semestinya kita tak suka orang pakai dan pinjam lagi-lagi kalau yang buat macam harta sendiri lagi lah bertambah bara di hati.

Tudung itu pun merangkumi privasi juga tapi tak kisah sangatlah pasal tudung tu tapi jangan kita nak pakai dia pun nak pakai pastu buat harta sepuluh tahun macam dia punya boleh menyirap darah.

Dalam satu perhubungan tidak mengharuskan kita pinjam segala harta orang itu dan jika orang itu tak bagi kita juga tak boleh nak sakit hati dan marah sebab itu memang hak dan milik dia makluman ye.

Assalamualaikum
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Friday, 21 September 2012

Usah ditambah kecewa aku

Assalamulaikum

Keadaan hati yang kecewa telah bertambah kekecewaannya, niat di hati tidak mahu sesiapa pun mengetahui  kecuali kepada yang berkenaan sahaja.

Tak semua benda kita nak orang tahu jadi jangan lah kita terlampau ambil tahu jika si dia berdiam diri, ketahui lah maksud diam diri itu insan itu tengah mengalami sakit bahagian dalaman hatinya. Mungkin dalam keadaan tidak sedar aku juga bersikap begitu kerana kita manusia tak pernah lari daripada melakukan kesalahan.

Tapi aku ingin tekankan di sini jangan sesekali ditambahkan kekecewaan yang tengah melanda orang tersebut kerana sakitnya tidak tertanggung rasanya. Kamu tidak berdiri di dalam kasut perjalanan ku jadi kamu tidak mungkin dapat mengerti apa yang aku rasakan.

Kalau sudah tahu jangan lah ditanya banyak kali soalan itu, cukup sekadar bertanya sekali kerana pertanyaan yang banyak kali menambahkan rasa kecewa itu berjuta kali ok.

Sekian sahaja rasa kecewa aku yang ditambah berjuta kali, maafkan aku kerana aku hanya insan biasa yang telah kecewa dan ditambah kecewa. Tiada maksud apa-apa untuk entri ini cuma aku ingin kongsikan rasa kecewa yang melanda diri aku.

Assalamualaikum

aku mengetahui aku tidak cukup bagus tidak perlu di ingatkan berjuta kali. Usah ditambah kecewa aku.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Monday, 17 September 2012

sila jadi kuat

Assalamualaikum

Aku mohon padamu sahabat moga kamu terus-terusan menjadi lebih kuat kerana sesungguhnya aku amat menyayangi diri mu <3

Pada mulanya, aku agak terkejut bila engkau khabarkan pada aku apa yang sebenarnya telah berlaku pada dirimu, sedih yang teramat sangat tapi aku tahu engkau kuat sayang kerana engkau masih mampu untuk senyum seperti zaman dulu kala kita, seolah-olah tiada apa yang berlaku. Tapi jelas ternyata fizikal engkau memang sudah berubah dan tidak seperti dulu lagi sahabat.

Sungguh aku katakan aku takut kehilangan dirimu, kerana memang telah aku tanamkan dalam diriku cinta yang dalam buatmu sejak bermulanya persahabatan antara kita. Aku mohon pada kamu sahabat sila jadi kuat sila jadi kuat dan sila jadi kuat untuk melawan segala dugaan yang tengah engkau alami dan bakal alami pun. Aku yakin dan sangat pasti kamu boleh sahabat.

Yang mampu aku lakukan untuk membantumu ialah dengan memberi kata sokongan dan berdoa untukmu sahabat. Moga kamu diberi kekuatan dan kesabaran dalam menghadapi apa yang tengah engkau alami sekarang sahabat dan diberikan kesihatan yang lebih baik daripada yang dahulu amin.

Terima kasih sahabat engkau sudi berkongsi suka duka mu dalam kehidupan bersama ku, jangan risau selagi masih bernafas kami semua akan terus-terusan berada di sisi mu sahabat insyallah amin.

aku sangat sayang sama kamu sahabat.!

Tolong doakan sahabat ida ye kawan-kawan blogger.,terima kasih byk2.

Assalamualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Sunday, 9 September 2012

Shah Alam

Assalamualaikum

Pada mulanya perasaan bercampur baur kejap nak buat coretan kejap tak nak buat lah, entah apa-apa ok. Akhirnya ida gagahkan diri dan paksa diri untuk tulis coretan manis ini kerana rasanya macam selamat jika ida simpan memori manis ida dalam blog ini, nanti boleh baca balik bila dah tua bangka nanti hehe :)

Rasanya tahap kemalasan menaip ida semakin menebal hari ke hari, jadi apa kata ida letak jew gambar biar kan sahaja gambar yang bercerita pada korang ye :)


Ok lah ida kesian kan korang tengok gambar tanpa tahu apa jadi, meh ida cerita kan sikit apa yang berlaku ye. Ida gerak pergi shah alam untuk beraya umah dayang bersama nadia dan mas, sesampai kami di rumah dayang terhidang ye makanan yang super banyak atas meja makan. Jadi apa lagi kan perut masing-masing dah menyanyi kelaparan jadi kita makan makanan yang disediakan itu sambil tu pot pet pot pet lah kan biasalah rakan lama bila sudah lama tidak bersua muka. Selesai makan terus pergi TF (Tutti frutti) di mana tempat dayang bekerja sementara sebelum sambung degree. Yang serononknya dayang belanja tutti frutti, kali pertama ida makan terima kasih dayang <3. Kemudian pusing-pusing dalam mall sampai bosan.



sekarang kira bahagian dua ye, ini kami semua gerak pergi sunway setelah mendapat kebenaran untuk berjimba-jimba bersama oleh ayah dan mak dayang hehe. Mas terpaksa undur diri bersama kekasih hatinya pergi beraya, jadi tinggal kami bertiga jew lah ida, nadia dan dayang. Pusing-pusing dalam sunway, akhirnya kami mengalah lalu lepak dekat chattime untuk minum dan masa untuk bergambar hehe :) , dalam kol 7 lebih kami gerak dari sunway untuk ke stesen ktm. Pulang kami semua di rumah masing-masing., sesungguhnya walaupun penat tapi ida gembira kita dapat juga melepaskan rindu untuk keluar bersama-sama.

sahabat aku cinta kamu semua sampai mati.!

Assalamualaikum
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Thursday, 30 August 2012

pejalan kaki

Assalmualaikum.

Setelah seronok bertweet di twitter tiba-tiba ida tweet tentang blog, iaitu rasa berblog itu seperti sudah mati. Owh tidak tidak tidak, tak sanggup rasa mahu blog ini terus-terusan mati walaupun mungkin hanya ida pembacanya akan ida cuba untuk biarkan blog ini terus-terusan hidup amin insyallah.

Rasanya hari itu ida ada janji nak tulis pasal pejalan kaki tapi tak tulis-tulis kan, jadi ida ambil kesempatan ini untuk tunaikannya. Oleh kerana hari itu ida bekerja dengan berjalan kaki sebab dekat sangat tempat kerja dengan rumah ida.

Ida rasa sebagai pejalan kaki tak perlu lah kita bawa barang banyak-banyak sangat semasa jalan kaki sebab macam leceh kowt. Kalau rasa nak pergi kejap jew bawa jew duit dan telefon, tak payah duduk pegang dan tayang dompet korang sangat tak pasal-pasal kena sambar dengan penyamun nanti kang nangis tak berlagu pula.

Lepas tu kalau boleh sebagai pejalan kaki jangan lah jalan tempat yang sunyi ek, jalan tempat yang ramai orang jadi kalau ada apa-apa terjadi boleh lah kita jerit minta tolong. Ini kalau dah sunyi memang tak ada orang nak dengarlah kalau kita terjerit-jerit kan.

Lagi kalau jalan kaki dekat-dekat dengan kereta yang parking tu kena hati-hati sikit lah, perhatikan ada orang ke tak dalam dia kalau ada elakkan jalan dekat pintu kereta yang ada orang tu sebab kemungkinan besar dia boleh tarik kita masuk dalam kereta dan terus bawa lari, tahu-tahu lah sekarang ini kan senang sangat culik dan menculik ini.

Paling utama sekali semasa jalan kaki mestilah nak lintas-lintas kan jadinya kena lah toleh kiri toleh kanan sebelum nak lintas tu ye, sayangi diri kita jangan fikir nak cepat jew nanti nyawa kita boleh melayang terbang ke tanah.

Seterusnya ida rasa, pejalan kaki mestilah prihatin dengan suasana sekitar tempat jalan kaki kalau rasa tak selesa dengan tempat tu tukar tempat lain dan pratikkan apa yang ida bagi tahu kat atas tu yew kawan-kawanku.

Undur diri dulu, jumpa di coretan lain :)

Assalamualaikum
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Friday, 13 July 2012

Speaking Test

Assalamualaikum.

Siapa suka study last minute?? saya2 haha ida lah orang pertama nak mengaku yang ida memang suka study last minute nie, sifat ini macam dah sebati dengan ida sejak zaman belajar kat dungun lagi. Tapi tak ada lah study last minute sangat dalam 2-3 hari nak periksa ida baca juga lah sikit-sikit. Kalau ida baca dua minggu awal  rasanya masuk dewan periksa langsung satu apa aku tak ley jawab lah sebab dah lupa lorh hehe..ingatan ida bukan kuat sangat jadi mungkin sebab itu juga ida suka study last minute.

Nak cerita ini hari itu 10/7/2012 ida ambil MUET (Speaking Test) , Ala speaking tak tahu nak ulangkaji apa lah dan lagi ida kerja, sumpah balik kerja cuma ada mood untuk makan, online dan tidur jew. Mood ulangkaji  kosong peratus lah yang ada hehe. Jadi ida memang dah rancang nak cuti 9/7 dan 10/7, (Isnin) 9/10 nak buat ulangkaji lah sikit untuk persediaan speaking test tu.

Eh ida study taw walaupun di masa-masa akhir, ala sebenarnya ujian bercakap nie bukan boleh nak ulangkaji kita cuma perlu tahu maklumat-maklumat yang terkini dan tengok soalan muet lepas yang pernah keluar dan kemudian fokus pada tips untuk skor markah kat Task A dan Task B.

Ida selitkan sedikit gambar di mana telah berlakunya ulangkaji di saat-saat terakhir.


Kita kosong kan no ic dan alamat rumah.




Keadaan di mana ulangkaji telah berlaku, nampak laptop on tapi tak pasang fb dan twitter pun taw haha kejap jew tu.


Soalan tahun lepas, kemudian tangan telah rajin menconteng-conteng idea lah konon.



10/7 (Selasa), gerak pergi sekolah tempat periksa muet tu dalam pukul 7 suku macam tu, mak hantar sampai bilik menunggu dan tunggu dia panggil nombor kita untuk periksa ic no, nama dan tandatangan, kemudian ada pemeriksa bagi penerangan pasal proses speaking test tu. Ida adalah group pertama sekali yang buat test tu dengan 3 rakan lain, nervous tak payah cakap lah tapi seronok jadi orang pertama tak payah pening-pening tunggu dalam bilik menunggu tu dan balik pun cepat hehe. Alhmdulillah pukul 9 lebih ida dah selesai speaking test walaupun tak ada bagus mana pun ida masa speaking test tu, tapi ida lega ida dapat juga buat Task A dengan baik, walaupun Task B ida kurang tapi ida dah skor satu bahagian lah juga. Moga result muet ida baik-baik sahaja amin insyallah.

28/7/2012, nanti baru ujian seterusnya iaitu listening, reading and writing. Doakan ida yew, ida rasa itu jew nak kongsi dengan korang semua nanti jumpa di coretan lain pula yew =)

Assalamualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Monday, 21 May 2012

Relakan hati untuk terus bertahan dan bertahan.

Assalamualaikum.

Wah panjang nya tajuk mesti panjang coretannya kan, eh tak lah jangan risau ida tulis ringkas jew sebab mood berblogging semakin susah nak dipupuk mungkin sebab kesibukan dan jiwa yang agak diganggu oleh sesuatu.

Jangan risau ida masih waras lagi yew tak ada lah sakit mental pun. hehe  Harapan ida yelah semoga ida relakan hati ida untuk terus bertahan dan bertahan sehingga menemukan kejayaan yang dapat menyelamatkan jiwa terganggu ida itu. Amin insyallah.

Ok lah tu jew nak bagi tahu. Maaf lama tak singgah blog-blog korang.

Assalamualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Tuesday, 8 May 2012

Pelupa sila makan kismis.

Assalamualaikum.

Entri ini insyallah seringkas mungkin. Ida rasa mahu marah sama diri ini kenapalah pelupa ya amat dan membawa kesusahan dan ketidak senangan hati ini. Akibatnya mula lah nak menangis bagai dan mengamuk tak tentu hala. Kerana sudah berangan-angan berada di Pizza Hut bersama Family tersayang malam ini.

Oleh kerana hati terlampau gembira nak keluarkan duit gaji untuk beli barang sikit dan belanja family. Mungkin sebab terlampau gembira dan tak fokus itu yang menyebabkan kad di sekat. Sedih sungguh hari ini oleh kerana lupa kata laluan akaun RHB yang baru dibuat setelah bekerja di Guardian. Dan memasukkan kata laluan yang salah sebanyak tiga kali menyebabkan kad tersebut telah disekat serta-merta.

Oleh itu dengan muktamadnya RHB tidak bagi saya keluarkan satu sen pun. Jadi rancangan nak pergi makan bersama family hancur berkecai..Menangis terus rasa tak puas hati dengan diri kenapa pelupa sangat, kenapa boleh salah masukkan kata laluan sedangkan kata laluan disimpan. Bila dah memang kena sekat baru nak tengok betul-betul rupanya ada simpan.

Kejam rasa dengan diri kerana menyusahkan diri dan membuatkan diri tidak gembira langsung. Nasi sudah menjadi bubur sudah tiada gunanya untuk menyesal, cuti hari ini seperti sia-sia sahaja. Yang pasti ini salah diri sendiri, siapa suruh pelupa. jadi Siti Syahida tolong lah pergi makan kismis, kacang, tempe dan segala macam makanan yang menguatkan daya ingatan.

Assalamualaikum
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Thursday, 3 May 2012

Hati yang sensitif

Assalamualaikum.

Ya Allah kenapakah hati aku begitu sensitif ini, adakah aku terlalu memperbesar-besarkan benda yang tersangat kecil halnya. Aku telah, Engkau ciptakan seorang yang mudah bercakap dan mudah mesra dan suka berkawan. tapi kena hati ku yang sensitif ini tidak langsung terbuka untuk jadi seperti itu lagi.

Aku betul-betul tidak boleh suka dan tak kan suka sampai bila-bila pun dengan perkara itu. Kerana terlampau banyak ragam dan sikap yang menyakitkan hati ku yang terlampau sensitif ini. Mungkin hati sensitif ini tidak lagi mampu bertahan seperti dulu-dulu lagi.

Bila kita harus buat sesuatu yang kita tidak suka pasti hati kita akan sakit sangat kan, lagi-lagi tiada sokongan dari sesiapa pun yang memahami situasi dan hati kita. Aku betul-betul ingin pergi, aku tak boleh nak paksa dah hati aku untuk menyukainya. Hati aku yang sensitif sudah betul muktamad dengan keputusannya.

Biarlah orang nak benci aku pun dengan keputusan ku ini, aku rela daripada jiwa dan raga aku yang menanggung seksanya. Orang tidak akan mengerti kerana dia bukan berada di tempat kita.
 
Siapakah yang suka bila tiada keadilan dalam sesuatu perkara.
Siapakah yang suka bila bercakap elok-elok dibalas dengan kasar.
Siapakah yang suka bila semua benda haruslah sempurna dan tiada salah. kita manusia tak mungkin kita boleh buat semua dengan sempurna.
Siapakah yang suka kalau semua benda nak cepat tanpa mengerti situasi seseorang itu.
Siapakah yang suka kalau asyik nak cari salah orang jew.

Bila hati tak suka memang susah untuk sesuaikan diri. Hati sensitif ini jujur mengatakan yang dia benar-benar tidak suka dengan semua situasi di atas dan tak boleh lagi nak menerimanya.

Assalamualaikum, maaf entri sedih.

Nota kaki: Kita kena buat kerja yang kita suka baru jiwa tak sengsara.

Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Thursday, 5 April 2012

Sedih

Assalmualaikum.

Ida betul-betul berasa tertekan dah sedih, nampak pada zahirnya ida suka dan senyum tetapi hanya Allah yang mengerti hati ida. Ida tak faham dengan diri ida, kenapa ida masih lagi lembap dan agak kelam kabut??? ida sendiri tidak tahu jawapannya. Ida betul-betul tidak yakin dengan diri ida sekiranya bendanya yang ida buat berkaitan dengan duit. Ida tidak suka matematik, ida tidak pandai dan ida sangat-sangat lemah dalam perkiraan.

Ida tak nak susah kan orang, Ida tak nak burukkan nama orang dan Ida tak nak orang dimarahi sebab aku. Ida betul-betul tertekan hari ini dan sedih , kerana terlampau banyak kesilapan yang ida buat, sudah beberapa hari tetapi ida masih lagi tidak pandai-pandai. Ida perlu diberi lebih masa dan perhatian mungkin, ida sendiri tak pasti.

Ida menitiskan titisan jernih tadi kerana rasa sangat tertekan memikirkan kesilapan yang di lakukan dan takut masih ada kesilapan yang berlaku dan akan dipersoalkan nanti.  Ida boleh dimarah tapi jujur sebagai manusia kita semua tak suka di marah kan, lagi-lagi ida memang lembap matematik.  Ida tidak sempurna tolong lah faham yew, ida cuba mana yang mampu. Jika ida masih tidak mampu mungkin ida terpaksa melangkah pergi.

Jujur menyusahkan orang bukan kesukaan ida.

Assalmualaikum, maaf ini entri sedih.

Nota kaki: tiada kaitan dengan yang hidup dan mati. Ini luahan hati ida tolong mengerti.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Friday, 30 March 2012

Thaqif

Assalmualaikum..

Mood menaip dan berblog sudah datang, oleh itu walaupun mengatuk lagi sanggup tahan kan mata kerana nak coret juga cerita ini.

Semalam tengahari lepas zuhur, Ida dengan mak pergi Pusat Perubatan Universiti Malaya (PPUM). Ayah thaqif datang ambil kitorang untuk lawat thaqif. Siapa thaqif tu, owh thaqif tu pengarang jantung hati ida, haha anak mak cik yang berumur 11 bulan. Sepupu kecil ida yang tersangatlah comel taw.

Tapi kesian adik thaqif taw kecomelannya terus hilang, kerana dia ada masalah dengan usus dia masa lahir lagi tapi masa tu kecil lagi jadi tak boleh nak operation kan, sekarang dah 11 bulan jadi adik kena buat operation tu untuk betul kan usus adik thaqif, kalau tak nanti adik ada masalah untuk buang air kalau tak betulkan masalah usus dia.


Adik thaqif tatap kitorang macam ini lah, mungkin dia nak mengadu nak menangis tak boleh. jadi dia pandang jew lah. cian adik..Cepat sihat taw adik.


Ini adalah mesin apa tah, tapi dari mesin ini ada beberapa wayar lah, dalam 4 ke 5 wayar. Sabar yew adik nanti dah sihat boleh buang ini semua jauh-jauh kan.



Sampai-sampai jew dia terus sedar, macam tahu jew kitorang nak ziarah dia. Dia merengek sikit, menangis tapi tak keluar air mata pun mungkin sebab tak ada tenaga, Yelah dah lah sakit operation pastu puasa dari hari selesa sampai semalam dan mungkin hari ini pun kena puasa lagi taw. Orang dewasa yang kena operation  mungkin boleh tahan sikit kesakitan itu, tapi ini kan budak kecil berumur 11 bulan, cubalah korang bayangkan perasaan dia. Adik thaqif cepat sihat yew amin.

Dia tatap jew muka ida dengan mak ida, usap-usap kaki, tangan, dan kepala dia. Yang pandainya dia tak merengek dengan kitorang pun, tapi kalau nurse datang mesti merengek. Thaqif memang manja pun kalau sebelum ini mana nak dengan orang, berkepit jew celah ketiak mak dia. Kalau nak ambil dia kena bawa lari jauh-jauh dari mak dia, kalau nampak mak dia pasti kan nangis nak pergi kat mak dia.

Alhmdulillah petang tu, bila doktor datang tanya ada buang air tak kat kitorang ?, tengok-tengok adik dah buang air. Maknanya usus yang dibetulkan oleh doktor dah berfungsi. Terus doktor kata hah ini pentunjuk yang baik, ok bagus adik sekarang kena tunggu sehingga adik betul-betul dah ok barulah boleh keluar dari hospital tu. Adik thaqif kuatkan cepat sembuh yew..nanti boleh layan kerenah adik thaqif =).

Tolong ida, doakan adik thaqif yew semoga dia cepat sembuh dan tidak merasa sakit dengan luka pembedahan tu amin insyallah.

Assalmualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Wednesday, 14 March 2012

Buta Hati

Assalamualaikum.

Maafkan ida jika ada yang tersinggung dengan perkataan yang ida gunakan pada entri ini, ida cuma ingin meluahkan rasa hati yang teramat marah ini.

Terdengar-dengar lagu Yuna yang berbunyi ini tidak adil bagi ku, ini tidak adil bagi ku, ini tidak adil bagi ku. Ok rasa boleh berhenti tulis tidak adil bagiku, ops ida tulis lagi maaf yew. Ok ida terima walau apa pun yang diberi tetapi hati manusia ida terdetik dan terasa sangat tidak adil dengan tingkah laku satu manusia ini. Apakah dia buta hati atau buta penglihatan dia? ah ida pun tak tahu apa yang dia buta, rasa nya dia buta kedua-duanya! sebab itu dia tidak dapat menilai dengan adil dan saksama.

Sejak zaman sekolah lagi ida bukan jenis yang suka bodek sana bodek sini untuk apa-apa pun, kalau dalam pelajaran ida akan berusaha sendiri sehingga berjaya. Buka macam sesetengah orang yang bodek sana sini untuk dpat perhatian dan disayangi sedangkan dia tak bawa faedah dan pandai pun. Kuiz atau test semasa di universiti ida ulangkaji sehingga separuh mati untuk dapat markah tinggi, niat di hati bukan nak berlagak tapi nak katakan yang ida bukan jenis kaki bodek dan akan berusaha untuk sesuatu yang ida nak.

Masa kerja pula, ida akan buat kerja bersungguh-sungguh kerana ida rasa itu ilmu ida. ida bukan kaki ponteng atau kaki nak berbual sangat, ada gak lah ida berbual tapi bila masa rehat dan masa ida terluang tak ada kerja nak dilakukan ida berbual lah tak kan tak boleh pula?  Niat  di hati tak nak conteng arang untuk orang tersayang dan nak buat kerja bersungguh-sungguh.

Lumrah manusia yang yang patut di hargai tidak di hargai tetapi yang tidak patut di hargai, di hargai pula. Ok apa ida cakap ini korang faham kan? buat-buat faham je lah yew =)

Kenapa kah manusia itu sungguh buta hati dan buta penglihatan.??

Ok tak pelah ida kena redha dan pasrah. Maaf ida marah-marah di entri ini kerana ketidakadilan di dalam dunia ini, membuatkan tangan ida memberontak untuk meluahkan rasa marah dan tidak puas hati atas ketidakadilan itu.

Yang pasti engkau buta hati.!

Assalmualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Tuesday, 21 February 2012

Terharu

Assalamualaikum


Maafkan ida kerana mengambil gambar tanpa kebenaran kak marya yew. Tak ada niat buruk di hati cuma ingin bagi tahu pada semua hati ini sungguh terharu bila tengah bersekang mata menghadiahkan diri online fb dan berblog kerana report latihan industri hari ini ada hasilnya. 

Mata memandang ke arah followers yang ke 50 pada mulanya eh macam kenal je followers nie macam rupa kak marya eh biar betul nie ke aku bermimpi di malam hari kata hati aku. Terus klik kt gambar itu dan ternyata lah kak marya hana. Ida terus tersengih-sengih dan nekad nak buat entry untuk menyatakan rasa terima kasih yang tak terhingga dan terharu ida kerana kak marya hana sudi datang dan follow blog yang baru nak bertapak ini =).

Terima kasih lagi sekali, ikhlas ida katakan ida sangat terharu kak marya. Jujur ida suka sangat cara penulisan kak marya dan penulisan kak marya juga dapat memberikan banyak manfaat kepada ida.

Terima kasih yew. Rasa nak melompat kegembiraan =).

Members (50)
Already a member? Sign in

Assalamualaikum. 

Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Sunday, 12 February 2012

Tidak mahu dibenci dan ditertawakan.

Assalamualaikum..

Sekarang dah pagi buta hehe, ida masih sengaja menahan mata entahlah rasa macam tidak mahu tidur lagi kerana petang tadi sudah tertidur. Ida jarang tidur petang kerana memang tak suka tidur kecuali malam je tapi kalau dah penat mestilah ida akan tidur juga.

Nampak kan tajuk kat atas, ida tak nak di benci dan ditertawakan lagi. Ida nak cerita kat korang semua ida ada satu perangai yang tidak patuh di contohi oleh sesiapa pun taw, ida pasti kan menguap dalam kelas, ceramah dan semasa mengantuk. Bukan pasti je taw tetapi kerap sangat menguap, Ya Allah tak tahu lah kenapa kalau mengantuk tu faham-faham lah mestilah kita akan menguap kan yang tu letak tepi ok. Dalam kelas dan ceramah kalau cara pembelajaran dan penyampaian ceramah yang bosan lagi cepat ida menguap taw, dan akan berterusan menguap tu.

Tapi ida bukan mengantuk sepanjang masa dah memang mulut ida asyik nak terbuka je walaupun ida tak mengantuk, orang kata oksigen tak sampai ke otak mungkin jugalah sebab ida ada lagi satu perangai susah gila nak minum air. Kadang-kadang sampai tekak tu rasa kering dan berdarah baru lah nak minum air, masa makan dan masa dahaga je baru lah ida terhegeh-hegeh nak cari air kalau tak jangan harap lah nak minum. Kalau terlupa nak minum air masa makan kat asrama terus tak minum nanti kalau rasa dahaga melampau baru lah pergi minum teruk kan? Bila kurang minum air oksigen pun susah nak ke otak.

Menguap tu memang tak sopan tapi walau macam mana ida menguap pun ida tak pernah tidur dalam kelas dan tak akan tidur pun. Bukan nak berlagak tetapi memang kenyataan memang ida kerap menguap tetapi tidur tidak sama sekali. Tadi ida cari kat google pasal kerap menguap pastu ida ada terjumpa hadith di bawah ini.

Daripada Abu Hurairah r.a. bahawasanya Baginda Rasulullah saw bersabda bermaksud:   "Sesungguhnya Allah swt suka orang yang bersin, dan membenci orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu bersin, lalu dia mengucapkan 'Alhamdulillah', maka adalah hak atas setiap Muslim yang mendengarnya pula mengucapkan 'Yarhamukallah'.


Adapun menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya sekadar termampu. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakan. (Hadith Riwayat Bukhari).

Hati ida terus berkata mulai hari ini ida akan berusaha untuk tidak menguap lagi kerana ida tak nak Allah bencikan ida dan syaitan mentertawakan ida. Ida juga nak kongsi sekali tentang pengajaran daripada maksud hadith, antara adap-adap menguap dan bersin:

  1. Berusaha menahan menguap sekadar termampu terutama ketika solat.
  2. Meletakkan tangan di atas mulut untuk menahan menguap sama ada di dalam atau di luar solat.
  3. Makruh mengeluarkan suara dan mengangkat bunyi ketika menguap dan bersin.
  4. Sunat ketika bersin mengucapkan "Alhamdulillah" dan orang yang mendengarnya pula mengucapkan "Yarhamukallah".
  5. Sunat mengucapkan "Astaghfirullah" selepas menguap


(Sumber  Berita Harian Online)
Assalmualaikum.

Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Tuesday, 31 January 2012

Sesuaikanlah Diri

Assalamualaikum.

Hai semua hari nie tak lah lewat sangat kita update, cuma nak cakap pasal sesuaikanlah diri anda hah bukan sesuaikan diri dengan abg syg yew. Maksud sesuaikanlah diri di sini ialah kita dalam dunia ini kalau kita nak maju ke hadapan dan tidak mahu menghadapi masalah sakit jiwa, kita haruslah pandai menyesuaikan diri walau dalam keadaan macam mana sekali pun.

Itulah gunanya belajar Organization Behavior (OB) , subjek ini aku amik masa aku sem 5 dan subjek ini banyak membantu kita dalam memahami pelbagai perangai manusia dan cara untuk menghadapi dan menyelesaikan sesuatu masalah yang berlaku dalam memahami perangai manusia. Tak semua orang akan suka dan hormat kita macam mana yang kita nak, jadi kalau kita nak orang suka dan hormat kita seharusnya kita tundukkan orang tu dengan sikap kita.

Korang jangan fikir lain plak ek maksud tunduk di sini ialah tak adalah buli atau menyakitkan hati orang tu sebaliknya kita bersikap baik dengan dia walaupun dia mungkin tak suka kita atau kita tak suka dia dalam erti kata lain kita harus menjadi hipokrit dalam situasi sebegini.

Lama-kelamaan rasa tak suka dan benci itu dengan sendrinya bertukar menjadi rasa suka dan hormat. Sebenarnya sekarang aku dalam latihan industri luaran hah senang cerita pratikal lah, aku banyak menggunakan apa yang di pelajari dalam OB ketika pratikal ini walaupun aku tak ingat dah apa aku belajar sangat tapi perkara yang berlaku di tempat pratikal aku itu membuatkan aku mengimbas apa yang dipelajari dan memahami  cara untuk menyelesaikan masalah dan menyesuaikan diri.

Oleh itu aku tidak mengalami sebarang sakit jiwa dan dan tekanan. Aku tak kisah orang tak suka aku tapi aku akan buat orang suka aku, oleh kerana aku pratikal aku seperti menjadi seorang pelajar kepada pekerja-pekerja di tempat pratikal aku dan mereka sperti cikgu aku. Tak kira dapat elaun ke tak tapi aku akan buat baik-baik pratikal aku ini suruh lah aku buat apa pun aku kan buat mungkin aku ini agak lembap pada mulanya tapi aku kan berusaha untuk menjadi terbaik. Ini seperti aku menjawab soalan test dan final exam sanggup tidak tidur dan berusaha bersungguh-sungguh untuk mendpat yang terbaik. (tak tidur sebab kita suka ulangkaji pada saat-saat akhir) =).

Ok lah panjang sangat dah, aku undur dri yew..hajat dihati bawa balik buku report nak tulis tapi tak sentuh-sentuh tapi kalau blog ini menghadap berjam-jam tak pe plak hehe.

Asslmualaikum.
Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.

Saturday, 21 January 2012

Ingin ku katakan pada semua


Asslmualaikum.


Terima kasih kerana sudi baca. Silalah tinggal komen sekali.